כיצד להלחין? הלחנת מוזיקה וכתיבת שירים

זכור, בכתיבת שירים והלחנת שירים, אתה לא צריך להמציא את הגלגל. העבודה נעשתה כבר על ידי אחרים.
מה שכן אתה יכול לעשות הוא ליצור גלגל חדש ומעניין. גלגל יפהפה ומפתיע. הלחנה היא הרחבה של האזנה למוזיקה. יוהאן סבסטיאן באך לא רק כתב מוזיקה, הוא גם אהב לנגן מוזיקה שכתבו אחרים. וזה גם מה שעליך לעשות, להאזין, לנגן ולשיר שירים שכתבו אחרים. כאשר אתה מאזין למוזיקה של אחרים אתה קולט הרבה מאוד דברים שאתה אפילו לא מודע לכך שקלטת. השירים שאתה מאזין להם מהווים כדוגמא למה שאתה רוצה להשיג. אבל אתה גם רוצה לקחת את הדוגמאות הללו ולהרחיב אותן, לשכלל אותן ולשפר אותן עוד ועוד.

מלחין טוב לעולם לא מפסיק ללמוד. למד כמה שיותר טכניקות וסגנונות הלחנה, ואז תיישם אותם ותכניס אותם לפעולה בשיר הבא שאתה כותב. תבטח בטעם שלך - אם אתה אוהב את זה, אז כנראה שיהיו עוד אנשים שיאהבו את זה.



ארגז הכלים של המלחין


ממש כפי שחשמלאי או שרברב מגיע עם ארגז כלים, כך גם מלחינים מצויידים בארגז כלים משלהם.
כמובן שזה ארגז כלים שלא ניתן לראות, והוא קשור לידע, ומיומנויות. ואתה צריך לפתח את הכלים הללו.


נגינה בפסנתר / אורגן או גיטרה חיוניים כשמדובר בהלחנת שירים.

תוכנת מחשב להקלטת מוזיקה גם היא חיונית כדי ליצור דמו.



בין היתר אתה צריך לקבוע לך מטרה ללמוד כמה שיותר תיאוריה של מוזיקה, לדעת לקרוא תווים מתוך הדף, וכמובן אקורדים...קריאת כמהספרים בנושא התיאוריה של המוזיקה עשויים לעזור לך בנושא זה. תתעד ותשמור כל לחן וכל מנגינה שכתבת. אתה יכול לשמור בסרט הקלטה, בטייפ. גם אם זה קטע קטן של כמה שניות.

לפעמים לחן שכתבת לפני שנה, פתאום מתאים לך היום. לפעמים לחן שכתבת וחשבת שאין מה לעשות איתו, מתאים לך לשיר עבור סדרת טלוויזיה שהתבקשת לכתוב. אם משהו לא עובד ולא מתאים לשיר עכשיו, שים אותו בצד, ייתכן שהוא יתאים לך בעתיד למשהו אחר.
 כאשר עולה לך בראש רעיון מוזיקלי, שורה מוזיקלית מוצלחת, או לחן שלם לפזמון - אם אתה בבית אז אתה יכול לגשת ולהקליט את זה לטייפ, וזה מצוין! אבל יהיו מקרים שתהיה מחוץ לבית, בעבודה, בדרך לעבודה, בבית קפה, ברחוב...מה אז אתה עושה כדי לא לשכוח את הלחן המבריק ומלא ההשראה שעלה לך בראש?

אתה צריך לשאת איתך נגן Mp3 לכל מקום, ולהקליט את הלחן לתוך הנגן. אם יש לך טלפון נייד שמאפשר הקלטה קולית, השתמש בזה.

כלי נוסף שעשוי לשמש אותך כמלחין הוא תוכנת מוזיקה למחשב. תוכנות כמו Logic או finale מאפשרות לך, להוציא דפי תווים עם האקורדים מעליהם בצורה יפה ומדויקת, לערוך להעתיק להדביק ועוד. שים לב לקצב של החיים. החיים מלאים בקצב, אם רק נשים לב. קצב ההליכה שלך, קצב של מישהו דופק בפטיש, הקצב של ציוץ הציפורים, של רכבת נוסעת. קצב החיים תמיד השפיע על מלחינים. אם זה במודע או בלא מודע. מקצבים שונים מעבירים מצבי רוח שונים. כאשר אתה מלחין אתה כאילו מפסל בזמן. וכפי שאלברט אינשטיין תיאר את הזמן, הזמן הוא יחסי. אם אתה עושה פעולה שמהנה אותך, אז חמש דקות הן ממש כלום...ואם אתה בחרדה ממשהו, ובמצב של סכנה גדולה, אז חמש דקות הן זמן נצחי.



אתה יכול להפעיל קצב או מטרונום מהמחשב, או להפעיל קצב מבנק המקצבים שבאורגן שלך, ולהתנסות ב Tempo שונים, BPM כזה ואחר, עד שאתה מוצא את מה שאתה מחפש. בדפי תווים יש התייחסות למהירות של השיר. כיום כותבים את זה BPM, במוזיקה הקלאסית היו כותבים את זה במונחים מילוליים.

0 Responses to “כיצד להלחין? הלחנת מוזיקה וכתיבת שירים”:

Leave a comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More